ایمیل به یکی از محبوب ترین ابزار ارتباطی تبدیل شده است. از سال 2010 تا کنون، حدود 90 تریلیون ایمیل در سرتاسر جهان ارسال شده. این رقم به 2.2 میلیون ایمیل ارسال شده در هر دقیقه تقسیم می شود. این اعداد غول پیکر هستند ، اما تعجب آور نیست وقتی می دانید که نامه در طول تاریخ چقدر مهم بوده و کاربردی است.

این مقاله به یکی از کاربرد های ایمیل اشاره میکنید، یعنی ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی) چیست، چرا شرکت ها باید از آن استفاده کنند و چگونه باید در این زمینه اقدام کنند.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ چیست ؟

ایمیل مارکتینگ همانطور که از نامش پیداست به معنای بازاریابی از طریق ایمیل می باشد. در واقع هنگامی که ما اقدام به جذب مشتری و فروش از طریق ایمیل می کنیم، می گوییم بازاریابی ایمیلی انجام داده ایم.
ایمیل مارکتینگ هنوز هم به عنوان یکی از اصلی ترین راهکارهای بازاریابی اینترنتی شناخته شده است و کسب و کارهای بزرگ همچنان از این روش بهره میبرند.
خیلی ها می گویند ایمیل مارکتینگ در ایران جواب نمی دهد و بهتر است بجای آن از اینستاگرام مارکتینگ و یا روش های دیگر استفاده کنیم. اما این دیدگاه کاملا غلط است! اخم
سایت های دیجی کالا و تخفیفان که در زمینه فروشگاه اینترنتی و تخفیفات گروهی فعالیت می کنند عامل اصلی موفقیتشان را ایمیل مارکتینگ عنوان کردند. سایت دیجی کالا با این که این همه فروش دارد ولی باز هر پنج شنبه ایمیل های آفر محصولات را برای اعضای سایت ارسال می کند. سایت تخفیفان هم همین طور است که از ایمیل مارکتینگ بیشتر برای برگذاری کمپین های ایمیلی استفاده می کند و با استفاده از این روش فروش های باور نکردنی را به نام خودش ثبت کرده است.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

گری توئرک اولین کسی است که 45 سال پیش توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای 393 نفر از مشتریان شرکت کامپیوتری تجهیزات دیجیتال ارسال کند و فروش بسیار زیادی را برای شرکت به ثبت رساند. بعد از این اتفاق او را پدر اسپم دنیا نامیدند. اما خود او معتقد بود چون ایمیلش را به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال کرده است باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی دنیا را به او بدهند.
تا قبل از سال ۲۰۰۳ مشکلات زیادی برای ارسال ایمیل انبوه وجود داشت تا اینکه در این قانون ارسال اسپم تصویب شد. در این قانون ما به نوان دریافت کنندگان ایمیل‌های تجاری می‌توانستیم مشخص کنیم که فرستنده ایمیل فقط یک بار بتواند برای ما پیام تبلیغاتی بفرستد.

گوشه ای کوچک از مزایا بازاریابی ایمیلی

1. فرض بر این است کاربر شما در صفحه خرید محصول تصمیم می گیرد فعلا اقدام به خرید نکند و در حال خروج از وب سایت هست اگر نتوانید ایمیلی از کاربر خود دریافت کنید بدون شک کاربر خود را از دست اده اید این در حالی است که با روش های دریافت ایمیل می توانیم در لحظه ای که کاربر قصد خروج از وب سایت را دارد یک هدیه به او پیشنهاد دهیم و با این کار ایمیل کاربر را گرفته و پس از دریافت ایمیل با کمک اتوماسیون ایمیل مارکتینگ یک ایمیل حاوی فایل هدیه را برای او ارسال کنیم این کار تقریبا در هیچ کدام از روش های بازاریابی با این سرعت قابل اجرا نیست .

2. پیام های بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ همچنین می توانند به شما کمک کنند ترافیک وب سایت خود را افزایش دهید که یکی دیگر از مزایای ایمیل مارکتینگ برای مدیران سایت کسب و کار اینترنتی است. شما می توانید بصورت روزانه یا هفتگی یا حتی ماهانه مطالب وب سایت خود را برای اعضای لیست ایمیل تان ارسال کنید و همین کار یک مزیت مهم برای کاربران و مخاطبانی است که وقت لازم برای جستجوی مطالب مورد نظر خود در اینترنت را ندارند یا حتی به هر دلیلی به وب سایت ها برای خواندن مقالات جدید سر نمی زنند .

3. آگاهی از برند یکی از مهم ترین مزایای ایمیل مارکتینگ است. بازاریابی پست الکترونیک به شما کمک می کند آگاهی نام تجاری خود را افزایش دهد با گرفتن ایمیل کاربران و ایجاد ارتباط مستمر و تاثیر گذار با آنها کاربران به کسب و کار شما علاقه مند می شوند و همین امر با عث افزایش اگاهی از برند می شود.

معایب ایمیل مارکتینگ

معایب ایمیل مارکتینگ

با وجود این همه مزیت و خوبی ایمیل مارکتینگ یک مشکل هست، هیچ سیستمی نمی‌تواند بدون عیب و نقص باشد و به همین دلیل ایمیل مارکتینگ نیز جز این سیستم ها است. در این قسمت به چند مشکل این سیستم خواهیم پرداخت.

  1. اگر نتوانید به درستی مخاطبان خود را هدف قرار دهید یا ایمیل شما کاملا حاوی محتوای تبلیغاتی باشد، در نتیجه ممکن است دریافت‌کنندگان پیام‌های شما را پاک کرده یا آنها را به عنوان اسپم معرفی کنند. باید آنقدر حواس‌تان را جمع کنید که‌ نه‌تنها بتوانید مخاطب درستی پیدا کنید، بلکه با ارائه محتوای درست و اصولی از اسپم شدن ایمیل‌تان جلوگیری کنید
  2. اگر از سرویس‌های ارسال ایمیل استفاده می‌کنید، ممکن است گاهی پیام شما به مقصد نرسد. ضمن اینکه اگر از عباراتی چون «رایگان»، «حتما کلیک کنید» و… استفاده کنید، باید انتظار اسپم‌شدن یا نرسیدن ایمیل به دست مخاطبان را نیز داشته باشید.
  3. یکی از معایب استفاده از ایمیل مارکتینگ این است که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشان داده شود و همین موضوع برخی را مجاب می‌کند که فقط از پیام متنی در بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنند که واقعا جذاب نیست. طراحی یکی ایمیل و جذاب و حرفه‌ای که در تمامی نمایشگرها به درستی نشان داده شود واقعا کار سختی است.

چند نکته جامانده از مقاله بازاریابی با ایمیل

ریتارگتینگ

این روش برای هدف قراردادن مجدد خریدارانی که مدت‌هاست از آنها خبری نداریم یا افرادی که به هر دلیل سبد قبلی خود را ناتمام رها کرده‌اند، یکی دیگر از مهمترین استراتژی های ایمیل مارکتینگ در سال ۲۰۱۹ است. باید حتما به آنها یادآوری کنید که برای تکمیل خرید خود دوباره به سایت شما برگردند.

خبرنامه

شاید سوال براتون پیش باید که چطور ایمیل مشتریان رو گیربیاریم ؟ خبرنامه‌ها همچنان برای برخی جذاب هستند و آنهایی که دنبال محتوای کاربردی و جدید می‌گردند، عضو خبرنامه شما خواهند شد. شما می‌توانید در استراتژی در خبرنامه خود محتوای جذاب و کاربردی، بخشی از پست بلاگ، اطلاع‌رسانی محصولات جدید، پست‌های شبکه اجتماعی و… را به صورت منظم و مستمر ارسال کنید.

ادامه دارد ... مردد