این روزها در بارهی اینترنت اشیاء بسیار میشنویم، مایکروسافت، گوگل، سامسونگ، کوالکام، الجی و دیگرکمپانی های فعال در حوزهی فناوری تلاش میکنند تا پیش از باقی شرکت ها به یک پلتفرم جامع برسند. با این حال اینترنت اشیا برای بسیاری از افراد مبهم است، در این مقاله قصد دارم این فناوری را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چیست ؟

اینترنت چیزها به اختصار آی او تی یا چیزنت که گاهی نیز برای آن به کار میرود، بسیاری از چیزها شامل اشیا و وسایل محیط پیرامونمان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشنهای موجود در تلفنهای هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند . اینترنت اشیا به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاهها با شبکهای است که از طریق آن میتوانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند. این مفهوم میتواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون باشد یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساختهای شهری و ترافیک. از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاکمان؛ این شبکه بسیاری از دستگاههای اطراف ما را در برمیگیرد.

اینترنت شبکه ی جهانی است که ارتباط تمامی کاربران را با هم برقرار میکند، اما ساختار این شبکه در حال تغییر است. همه ی ما از لپتاپ ها، تبلت ها و گو شی های هو شمند جهت برقراری ارتباط بین دو ستان خود ا ستفاده میکنیم. اغلب اطلاعات بین ما و دوستان از طریق سرورهایی که وظیفه ی باز کردن وبسایت را برعهده دارند و نرمافزارهای ایمیل رد و بدل میشود. درنهایت میتوان گفت اینترنت از کاربران، دستگاه های سمت کلاینت و سرورها تشکیل شده است.

تاریخچه اینترنت اشیا
تا پیش از این، تصور عموم مردم این بود که تنها این انسانها هستند که قرار است با ابزارهایی که در اختیار دارند توسط شبکه ی اینترنت به هم متصل شوند و شخصا از قابلیت های آن بهره ببرند . اما بیش از یک دهه است که مفاهیم جدیدی شکل گرفته . این مفاهیم در چند سال اخیر در قالب محصولات هوشمند به بازار راه پیدا کرده اند . اکنون در مورد ایدهای صحبت میکنیم که بر اساس آن هر شی فیزیکی قادر است با اتصال به اینترنت یا به کمک سایر ابزارهای ارتباطی، با سایر اشیا تعامل داشته باشد.

پس از گذشت حدود ۱۵ جنبه های عملی تر و گسترده تری به خود» کیوین اشتون «سال، ایدهی بنیادین گرفته است.

کاربردهای اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (iot) می تواند در زمینه های مختلفی باعت بهبود کیفیت زندگی شود از جمله ان موارد خدمات پزشکی ،خانه های هوشمند، شهر هوشمند، صنعت، محافظت از محیط زیست و آب، مدیریت انرژی و مصرف آن و .. می باشد. در این قسمت به صورت مختصر به کاربرد های اینترنت اشیا در زمینه های مختلف اشاره می کنیم.

  • کاربرد اینترنت اشیا در محیط زیست

گفته می شود اینترنت اشیا می تواند جهان اطراف ما را سبزتر کند. حسگر های محیطی می توانند آلودگی های موجود در محیط و آب و سایر منابع زیست محیطی را کشف کرده و گزارش کنند. اینترنت اشیا (IOT) در کشاورزی نیز می تواند نقش های مهمی ایفا کند. به طور مثال دستگاه هایی می توانند میزان آب دهی به گیاهان و درختان را طوری تنظیم کنند که در مصرف آب صرفه جویی شود و گیاه به مقدار نیازش آب دریافت کند . نکته دیگر این که برای انتقال اطلاعات بین این دستگاه های مراکز داده ها یا اطلاعاتی نیز موجب صرف انرژی خواهند شد.

  • کاربرد اینترنت اشیا در زیربناهای شهر های هوشمند

اینترنت اشیا می تواند در زیربناهای شهری مانند پل ها، خطوط مترو، راه آهن ، خیابان ها و .. برای مطلع شدن از وضعیت آنها و خطرات احتمالی آنها مورد استفاده قرار گیرد. یکی از کلیدی ترین قسمت های اینترنت اشیا همین استفاده آن در شهر های هوشمند می باشند که انسان به فکر طراحی و ساخت آن بوده است و اینترنت اشیا این موضوع را به واقعیت تبدیل خواهد کرد. همچنین اینترنت اشیا (IOT) می تواند در قسمت های خدماتی و سرویس دهی شهر ها مورد استفاده قرار گیرد و با هماهنگ کردن سیستم های مختلف شهری این موارد را برای مردم موثرتر و بهینه تر انجام دهد .

  • کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی

برنامه های اینترنت اشیا (internet of things) می تواند در زمینه های متنوع پزشکی از جمله سیستم مراقبت از راه دور از بیماران و سیستم هشدار دهنده موارد اورژانسی مورد استفاده قرار گیرد. این موارد از سیستم اندازه گیری ضربان قلب یا فشار خون گرفته تا سیستم های چک سلامت ضربان ساز های مصنوعی و یا سمعک های پزشکی که هرکدام با برنامه های و طرح های خاص خود کار می کنند .

زبان درازی بد نیست چند سناریوی احتمالی در مورد اینترنت اشیا را با هم مرور کنیم. فروشگاه ی را تصور کنید که دیگر به هیچ وجه نگران تمام شدن محصولاتش نیست، چون سیستم کنترل هوشمند انبار در هر لحظه از موجودی تمام محصولات باخبر است و حتی کار سفارش را هم خودش انجام میدهد. دنیایی را تصور کنید که در آن بتوان یخچالتان را طوری تنظیم کنید که وقتی تعداد تخم مرغ های داخلش به دو عدد رسید، به صورت خودکار سفارش خرید تخم مرغ به فروشگاه نزدیک خانه تان ارسال شود؛ یا اینکه بتوانید روشن یا خاموش بودن اتو یا اجاق گازتان را به وسیله ی تلفن هوشمندتان از محل کار چک کنید.

سنسور چیست؟

سنسور می تواند به عنوان وسیله ای تعریف شود که می تواند برای حس کردن یا تشخیص دادن کمیت فیزیکی شبیه نیرو، فشار، کشش، نور و غیره استفاده شود و سپس آن را به خروجی مطلوبی مانند سیگنال الکتریکی تبدیل می کند تا کمیت فیزیکی اعمال شده را اندازه گیری کند. درچند مورد،  یک سنسور ممکن نیست به تنهایی برای تحلیل کردن سیگنال به دست آمده، کافی باشد.