کارآفرینی و کار در منزل با وجود اینترنت امروزه یک فرصت عالی است. شما با یک ایده ساده میتوانید یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید.یک کسب و کار اینترنتی پر درآمد با سرمایه کم با کار در منزل حتی بدون سرمایه هم میتوان یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کرد.

کسب و کار اینترنتی

کسب کار اینترنتی فعالیتی است که در بستر مجازی (اینترنت) انجام می گیرد. مدل های مختلفی برای این نوع کسب و کار می توان در نظر گرفت. تولید محتوا، فروش کالا و خدمات از جمله مدل های کسب و کارهای اینترنتی محسوب می شوند.

اینترنت یک شبکه گسترده است که از هر نقطه زمین قابل دسترس است و میتوانیم کسب کار خود را در این شبکه پیچیده به وجود آورد.

واقعا کسب و کار اینترنتی چیست؟
کسب و کار اینترنتی ترکیبی از مهارت، دانش و خلاقیت است که بتواند نیازهای قشری از افراد جامعه را برطرف کند. به هر نوع فعالیتی در اینترنت که منجر به کسب درآمد از طریق اینترنت شود، کسب و کار اینترنتی گفته میشود .


کسب و کار اینترنتی فقط داشتن یک وبسایت نیست. کسب و کار اینترنتی درواقع یک سیستم است. یک سیستم که میتواند ایده شمارا تبدیل به ثروت کند. پس برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی پولساز شما باید طراح یک سیستم باشید. یا شاید بهتر است بگویم شما باید یک سیستم ساز باشید تا یک طراح سایت !


وقتی کلمه کسب و کار به میان می آید یعنی ما منبعی داریم که از طریق آن میتوانیم درآمد زایی داشته باشیم اما در مورد این منبع درآمدزایی دو موضوع بسیار مهم وجود دارد :

  • اول اینکه : شما خودتان صاحب این کسب و کار باشید .
  • دوم اینکه : درآمد زایی از یک کسب وکار یعنی سیستمی که برای شما درآمد پایدار دارد .

درآمد پایدار یعنی درآمدی که بطور مدام درحال واریز شدن به حساب شماست اما مشخصه مهم دیگری نیز دارد این درآمد موقتی نیست و قابلیت توسعه یافتن و زیاد شدن دارد.

یک مثال ساده برای درک درآمد پایدار
قبلا از فیلتر شدن تلگرام نوعی از کسب و کارهای اینترنتی وجود داشتند که ممبر و تبلیغات تلگرامی میفروختند که برخی از آنها حتی توانسته بودند روزانه به بیش از ۳ میلیون تومان درآمد برسند اما آیا امروز هم وجود دارند ؟ طبیعی است که خیر دیگر این سایت ها به دلیل تغییر شرایط از بین رفته اند ولی آیا با فیلتر شدن تلگرام ، دیجی کالا درآمد خود را از دست داد؟ باز هم جواب خیر است چون دیجی کالا سیستم درآمد زایی پایدار و یک نمونه کسب و کار اینترنتی موفق است.

کسب و کار اینترنتی چه مزایایی دارد ؟

  • شما رئیس خود هستید.
  • در خواب هم پول درمی آورید.
  • از خانه خود خارج نمی شوید.
  • زمان در اختیار شما است.
  • از کار کردن لذت می برید.
  • اطلاعاتتان افزایش می یابد.
  • محیط کارتان را خودتان انتخاب می کنید.
  • می توانید همزمان دارای چند شغل باشید.
  • پول بیشتری بدست می آورید.
  • هزینه های اضافی مثل هزینه رفت و آمد به محل کار حذف می شود.

ویژگی های کسب کار اینترنتی چیست؟

کسب و کارهای اینترنتی از ویژگی های مهمی برخوردارند که در این بخش به بیان آن ها خواهیم پرداخت ...

  • کسب و کارهای اینترنتی از انعطاف پذیری مناسبی برخوردارند. در واقع می توان در هر ساعت از شبانه روزی چه درزمان بیداری و چه در خواب از طریق این کسب وکار به رونق رسید.
  • شروع کسب و کار با کمترین سرمایه ممکن نیز از دیگر ویژگی های مهم و بارز این نوع از فعالیت الکترونیکی محسوب می شود. در واقع استارت این کسب و کار را می توان با کمترین هزینه روشن نمود و در مراحل بعدی هزینه های مختلفی را برای آن در نظر گرفت.
  • ریسک پذیری کسب و کار اینترنتی به دلیل هزینه کم بسیار پایین است که این عامل نیز از مشخصات این نوع فعالیت محسوب می شود.
  • مدیریت کسب و کار در هر زمانی بدون محدودیت عبور و مرور از دیگر مشخصات کسب و کارهای اینترنتی است.

چقدر سرمایه اولیه برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز است؟

آمار بیکاری در جامعه روز به روز درحال افزایش است و افراد سرمایه ی کافی برای راه اندازی کسب و کار ندارند و همینطور تکنولوژی و جامعه رو به پیشرفت است که می توان از آن ها به عنوان یک فرصت نگاه کرد برای راه اندازی یک کسب و کار پر درآمد که سرمایه اولیه ای نیاز ندارد بهترین گزینه کسب و کار اینترنتی می باشد برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی فقط کافی است اینترنت داشته باشید

راهندازی کسب و کار اینترنتی

چگونه کسب و کار اینترنتی خود را راهندازی کنیم ؟

آرام 5 گام اساسی برای راهندازی کسب و کار نیاز است :

  1. شناخت و انتخاب انواع کسب و کار اینترنتی
  2. انتخاب ایده‌ کسب و کار اینترنتی
  3. مهارت‌های موردنیاز کسب و کار اینترنتی
  4. راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی
  5. توسعه و مدیریت کسب و کار اینترنتی

گام اول

انواع مدل های کسب و کار اینترنتی بر حسب ارائه محصول و خدمت

کسب و کارهای اینترنتی به اشکال مختلفی انجام میشود. در ابتدا شما باید مشخص کنید که ایده و خدمات شما در چه گروهی جای میگیرد و فعالیت خود را در آن راستا شروع کنید.

1. کسب و کار اینترنتی مبتنی بر فروش کالا

در این نوع کسب و کار اینترنتی وب سایت مشغول فروش کالای فیزیکی است و از این طریق درآمدزایی میکند، از جمله این نوع وبسایت ها میتوان به بیوتی رز، دیجی کالا و امثال آن ها اشاره کرد.

تجربه خرید از سایت‌هایی مثل دیجی کالا، اسنپ مارکت و … برای یک خرید راحت، بدون تحمل ترافیک و تهیه کالای باکیفیت. تحویل کالا درب منزل یا محل کار، ضمانت برگشت کالا. از همه مهم‌تر توضیحات دقیق کالا و نظرات کاربران خرید را برای ما ساده‌تر خواهد کرد.

  • الف - فروش مستقیم

در این مدل کسب و کار شما تولیدکننده یا توزیع‌کننده محصولات فیزیکی هستید. مثلاً ممکن است شما تولیدکننده محصولات اورگارنیک هستید. ممکن است شما محصولات خانگی تولید می‌کنید. شاید واردکننده کالای دیجیتال باشید. ممکن است صنایع‌دستی تولید می‌کنید.

در این مدل شما می‌توانید محصولات فیزیکی خود را از طریق راه اندازی کسب و کار اینترنتی و طراحی یک مدل کسب و کار به یک کسب و کار نوپا (استارت آپ) تبدیل کنید. در روش فروش مستقیم کالای شما از طریق وب‌سایت فروشگاهی یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به فروش خواهد رسید.

  • ب- فروش واسطهای

اگر تولیدکننده نیستید نگران نباشید! لازم نیست حتماً تولیدکننده باشید و کالای فیزیکی‌تان را بفروشید. شما می‌توانید هنرمند فروش واسطه‌ای باشید. بسیاری از افراد و کسب و کارها از طریق فروش واسطه‌ای درآمد فوق‌العاده‌ای کسب می‌کنند. سایت دیجی کالا در ابتدا و هنوز هم بسیاری از کالاهای سایت خود را به‌صورت واسطه‌ای بفروش می‌رساند.

2. کسب و کار اینترنتی مبتنی بر فروش خدمات

این نوع کسب و کار اینترنتی در واقع هر نوع خدماتی که میتوان از طریق اینترنت ارائه داد را ارائه میدهد، با این تعریف که این نوع کسب و کار اینترنتی خود به دوبخش مهم تقسیم میشود :

بخش اول : ارائه خدمات اینترنتی مثل هاستینگ ها، فروش دامنه، فروش تبلیغات کلیکی و …

بخش دوم : ارائه خدمات غیر اینترنتی در اینترنت مثل خدمات برگزاری تولد و نظافت منزل و…

مثال‌هایی برای این نوع کسب و کار اینترنتی سایت جاباما و اسنپ تریپ برای رزرو هتل. سایت علی‌بابا برای خرید بلیت هواپیما و قطار. سایت ایوند برای رویداد و سمینار و همایش. سایت ایران کنسرت برای کنسرت. سایت تیوال برای تئاتر. سینما تیکت برای خرید بلیت سینما. سایت‌های ثبت دامنه و هاستینگ هم از این نوع کسب و کار اینترنتی فروش خدمات محسوب می‌شوند.

3. کسب و کار اینترنتی مبتنی بر مهارت و تخصص

در این نوع از کسب و کار اینترنتی صاحب کسب و کار دست به تولید محتوای آموزشی و فروش آن ها میزند که خریداران با پرداخت مبلغی میتوانند محصولات را دانلود کرده و از آن استفاده کنند.

یکی دیگر از مدل های کسب و کار اینترنتی، فروش مهارت و تخصص از طریق اینترنت است. ممکن است شما مهارت برنامه‌نویسی داشته باشید. مهارت طراحی سایت، مهارت سئو، مهارت بازاریابی اینترنتی و سئو. این مهارت‌ها قابلیت فروش هستند. با انجام دادن پروژه‌های مختلف می‌توان درآمد بسیار خوبی از اینترنت کسب کرد. مهارت‌های کسب درآمد از اینترنت در دنیای امروز بسیار اهمیت پیداکرده‌اند.

گام دوم

در ادامه با انواع ایده های کسب و کار اینترنتی + و باید ایده خود را انتخاب کنیم :

  • مشاوره اینترنتی

ایده کسب درآمد از اینترنت با مشاوره در زمینه‌ای تخصص دارید؟ اگر جوابتان مثبت است پس می‌توانید از این ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی با سرمایه کم کسب درآمد کنید. در سایت‌های مربوط به یافتن مشاور ( مانند الو مشاور ) ثبت‌نام کنید و برای کسانی که با شما تماس می‌گیرند تا با شما صحبت کنند نرخ تماس دقیقه‌ای خود را مشخص کنید.

  • تولید محتوا

یکی از ایده های عالی کار در منزل می‌تواند تولید محتوا باشد. فرقی نمی‌کند آگهی می‌نویسید یا مقاله یا کتاب الکترونیکی، محتوا باید توسط فردی نوشته شود. یکی از جاهایی که بیشترین تقاضا برای خلق محتوا وجود دارد، در بخش شبکه‌های اجتماعی است.

تولید محتوا یک فرآیند کم‌هزینه است، زیرا تنها چیزی که نیاز دارید یک کامپیوتر است و یک ارتباط اینترنتی سرعت‌بالا، و همچنین یک برنامه‌ی خاص گرافیکی (یا دیگر نیازهای نرم‌افزاری) که ممکن است هزینه‌ی راه‌اندازی داشته ‌باشد. به‌هرحال، جدای از این‌ها، تنها چیزی که باید برای تولید محتوا صرف کنید زمان است. می‌توانید از خدماتی مانند ویکی محتوا برای جا افتادن در بازار و ایجاد حلقه‌ی مشتریان خود استفاده کنید.

  • فروش اجناس دست دوم

عموما در بازارهای محلی مانند جمعه‌بازارها و سمساری‌ها و هرجای دیگری، می‌توانید اجناس جالب و ارزشمندی پیدا کنید. شما ارزش واقعی آن‌ها را درمی‌یابید و آن‌ها را در فهرست اقلام فروشی قرار می‌دهید. سایت‌هایی مانند دیوار و شیپور بازار خوبی برای ارائه‌ی کالاها هستند. این ایده برای راه اندازی کسب و کار با سرمایه کم عالی است.

  • خدمات کاریابی

می‌توانید شرکت خودتان را تأسیس کنید و به سایر شرکت‌ها خدمات استخدامی ارائه دهید. فقط به اطلاعات خوبی درباره‌ی جویندگان کار نیاز دارید. تنها کافی است یک فرد جویای کار را به یک شرکت ارجاع دهید و از این طریق کسب درآمد کنید.

  • کارشناس اینترنت اشیا

شما می توانید به عنوان یک متخصص در ضمینه اینترنت اشیا کار کنید، (نصب و راهندازی اشیا، تعمیر و تعویض اشیا و...) همانطور که میدانید اینترنت اشیا به مرور در دنیا فراگیر میشود و چه خود که شما اولین متخصصان این حوزه باشید، پس این پیشنهاد رو حتما برسی کنید.

گام سوم

اگر شما محصولات مشخصی دارید یا حتی ایده ناب را انتخاب کرده اید باید بدانید که آیا شما برای راه اندازی و مدیریت یک کسب و کار اینترنتی به چه مهارت‌هایی نیاز دارید.

  • ارزیابی ایده

  • طراحی سایت حرفه‌ای

  • تولید محتوا

  • بازاریابی اینترنتی

  • طراحی سیستم فروش

  • تبلیغ نویسی در وب

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

  •  سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

  • توسعه و مدیریت سایت

قدم  یک : یک نیاز را بیابید و هدف‌تان برطرف کردن آن نیاز باشد

بیشتر افرادی که قصد دارند به تازگی کسب و کار اینترنتی را شروع کنند، این اشتباه را مرتکب می‌شوند که ابتدا به دنبال یک محصول می‌گردند تا سپس بازاری برای فروش آن پیدا کنند.

برای افزایش احتمال موفقیت شما، باید ابتدا بازار را پیدا کنید، سپس به دنبال محصول یا خدمات مناسب برای فروش به آن بازار باشید. نکته اینجاست باید افرادی را بیابید که به دنبال یک راه‌حل برای مشکل‌شان هستند ولی با جستجو کردن، نتایج خوب زیادی را پیدا نمی‌کنند. در اینترنت انجام چنین تحقیقاتی تقریبا ساده است :

  • انجمن‌ها و سایت‌هایی که مردم در آنجا به سوال و جواب و گفتگو می‌پردازند را بررسی کنید و ببینید مردم به دنبال چه راه‌حل‌هایی هستند
  • با جستجوی کلمات کلیدی، کلماتی بیابید که افراد زیاد آنرا در گوگل و یاهو جستجو می‌کنند ولی رقابت زیادی در آن کلمه کلیدی بین سایت‌ها وجود ندارد
  • سایت رقبای احتمالی‌تان را بررسی کنید و از کارهایی که آنها برای رفع نیاز مخاطبین‌شان انجام می‌دهند یادداشت بردارید. سپس می‌توانید از چیزهایی که یاد گرفته‌اید برای ایجاد یک محصول یا خدمات برای بازاری که وجود دارد استفاده کنید.

قدم دوم : سایت‌تان را طراحی و راه‌اندازی کنید

پس از اینکه یک بازار یافتید و محصول و خدمات را برای فروش آماده کردید، اکنون باید یک سایت برای کسب‌وکار اینترنتی‌تان راه‌اندازی کنید.

به یاد بسپارید نیازی نیست یک سایت با گرافیک سنگین و هزاران عنصر حواس‌پرت‌کن داشته باشید، زیرا شما فقط کمتر از 5 ثانیه مهلت دارید نظر مخاطب را به سایت‌تان جلب کنید وگرنه آنها برای همیشه سایت را ترک خواهند کرد. پس سایتی ساده ولی در عین حال کاربردی راه اندازی کنید.

نکات مهمی که باید در نظر بگیرید:

  • ترجیحا 1 یا حداکثر 2 فونت با یک زمینه ساده در سایت‌تان وجود داشته باشد
  • منوی کاربری سایت‌تان را ساده و کاملا واضح بچینید
  • فقط زمانی از ویدئو، گرافیک و یا فایل‌های دیگر استفاده کنید که محتوایی که می‌خواهید به مخاطب برسانید را بهبود بخشد
  • یک فرم دریافت ایمیل بسازید و با دادن چیزی به مخاطبین، ایمیل آنها را دریافت کنید و سپس با ایمیل آنها را پیگیری کنید
  • خرید را برای مشتری راحت کنید به طوری که بیش از 2 کلیک تا صفحه تسویه حساب فاصله نداشته باشد
  • سایت شما محل کسب آنلاین شماست، بنابراین باید به جایی راحت برای مشتریان شما تبدیل شود

برای راه‌اندازی سایت اولین قدم تهیه هاست و دامنه است و بعد از آن باید نرم‌افزار یا سیستم مدیریت محتوا یا فروشگاه‌ساز مناسب را روی هاست راه‌اندازی کنید.

قدم سوم : محتوایی بنویسید که مخاطبین را به مشتری تبدیل کند

یک فرمول ثابت شده برای نوشتن متون فروش وجود دارد که بازدیدکنندگان را از لحظه ورود به سایت در مسیر تبدیل شدن به مشتری قرار می‌دهد:

  • کنجکاوی و توجه شخص را با یک عنوان جذاب بدست آورید .
  • مشکلی که محصول‌ شما حل می‌کند را توضیح دهید.
  • اعتبار خودتان را به عنوان یک شخص معتبر ایجاد کنید.
  • نظرات مردمی که محصول شما را امتحان کرده‌اند در صفحه محصول اضافه کنید.
  • درباره محصول صحبت کنید و اینکه چطور می‌تواند به کاربر منفعت برساند.
  • یک پیشنهاد ردنشدنی ارائه کنید.
  • یک گارانتی قدرتمند برای محصول و یا خدمات‌تان در نظر بگیرید.
  • حس فوریت در مخاطب ایجاد کنید.
  • از مخاطب بخواهید محصول را خریداری کند.

در بین محتوای ترغیب کننده‌تان، باید روی این تمرکز کنید که چطور محصول یا خدمت شما می‌تواند به طرز خاصی توانایی حل مشکل و یا بهبود زندگی آنها را داراست. مانند مشتری فکر کنید و از خودتان بپرسید "این محصول چه منفعتی برای من دارد؟"

قدم چهارم : از موتورهای جستجو برای هدایت بازدیدکنندگان هدفمند به سایت‌تان استفاده کنید

یک روش تبلیغاتی با نام گوگل ادوردز (Google AdWords) وجود دارد به این شکل که وقتی شخصی کلمه مورد نظر شما را در گوگل جستجو می‌کند، تبلیغات شما در بالای نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود.

در این نوع تبلیغات، شما فقط به ازای هر کلیک روی تبلیغ‌تان، مبلغ را پرداخت می‌کنید. با استفاده از این نوع تبلیغات به راحتی می‌توانید بازدیدکنندگان را به سایتی که به تازگی راه‌اندازی کرده‌اید بکشانید. اینکار نسبت به اینکه منتظر بمانید تا بازدیدکنندگان بطور طبیعی از موتورهای جستجو به سایت شما بیایند.

قدم پنجم: یک اعتبار برای خودتان ایجاد کنید

مردم برای یافتن اطلاعات مفید از اینترنت استفاده می‌کنند. این اطلاعات و محتوای مفید را همراه با لینک سایت خودتان به رایگان در سایر سایت‌ها قرار دهید تا سایت شما رنک و رتبه بهتری در موتورهای جستجو بدست آورد.

  • محتوای تخصصی رایگان و عالی را منتشر کنید. مقالات خوب، ویدئوها و هر محتوایی که برای مردم کاربردی باشد را تولید کنید و آنرا از طریق سایت‌های اشتراک گذاری، شبکه‌های اجتماعی و فروم‌ها توزیع کنید
  • دکمه‌های اشتراک گذاری و “امکان ارسال به یک دوست” را در سایت‌تان قرار دهید
  • با مشارکت در گفتگوها و انتشار محتوا، به یک متخصص در انجمن‌های مرتبط و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شوید، جایی که بازار هدف شما قرار دارد

شما رفته رفته مخاطبین زیادی جمع آوری خواهید کرد. مزیت دیگر این است که هرکس از محتوای شما در سایت خود استفاده کند، اغلب اوقات لینک سایت شما را در سایت خود قرار خواهد داد . موتورهای جستجو عاشق لینک از سایت‌های مرتبط هستند و به سایت شما به همین خاطر اعتبار بیشتری قائل می‌شوند.

قدم ششم : از قدرت بازاریابی ایمیلی برای تبدیل بازدیدکننده به خریدار استفاده کنید

لیست ایمیل یکی از ارزشمندترین دارایی‌های کسب و کار آنلاین شماست. با ساخت فرم دریافت ایمیل و دریافت ایمیل مخاطبینی که به محصولات و خدمات شما علاقه دارند، مخاطبین‌تان به شما اجازه می‌دهند برایشان ایمیل بفرستید. این موقعیت این فرصت را به شما می‌دهد تا:

  • چیزی به آنها بفرستید که خواستار آن هستند.
  • یک رابطه طولانی مدت با آنها برقرار کنید.
  • عکس العمل آنها 100 درصد قابل سنجش باشد .
  • هدفمندی بالاتری در بازاریابی داشته باشید زیرا بازاریابی ایمیلی ارزان‌تر و با تاثیرگذاری بیشتری نسبت به تبلیغات چاپی، تلویزیون و رادیو است.

هرکسی که سایت شما را می‌بینید و وارد لیست ایمیل شما می‌شود یک مشتری دائم است و برای پیگیری این شخص، هیچ ابزاری به خوبی ایمیل وجود ندارد

قدم هفتم : درآمدتان را از طریق پیشنهادات بهتر افزایش دهید

یکی از مهمترین استراتژی‌ها در بازاریابی اینترنتی، ایجاد ارزش هر مشتری (Customer Lifetime Value) است. حداقل 25 درصد از افرادی که قبلا از شما خرید کرده‌اند، اگر آنها را پیگیری کنید، مجددا از شما خرید خواهند کرد.

کشاندن بازدیدکننده به سایت و تبدیل او به مشتری و اولین فروش تا اینجا سخت‌ترین کار است، بنابراین باید با این روش‌ها کاری کنید این افراد چندبار دیگر نیز از شما خرید کنند:

  • محصولاتی پشنهاد دهید که محصول خریداری شده اول‌شان را تکمیل می‌کند
  • کوپن‌ها یا کدهای تخفیفی برایشان بفرستید که در خریدهای بعدی از آن استفاده کنند
  • محصولاتی مرتبط در صفحه “تشکر ” (جایی که پس از پرداخت به آنجا وارد می‌شوند) قرار دهید.

باید به خاطر وفاداری مشتریان به آنها پاداش دهید تا وفادارتر شوند و خریدهای بیشتری از شما انجام دهند.

توسعه کسب و کار اینترنتی

گام چهارم

تا اینجا به طور کامل در مورد انواع کسب و کار اینترنتی و ایده های مختلف صحبت کردیم، و همچنین در مورد مهارت‌های لازم برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، در این گام آماده راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی پولساز و موفق هستید.

پول در دهان مراحل راه اندازی ابزار کسب و کار اینترنتی (پروژه محور)  :

  • ثبت دامنه مناسب

  • انتخاب هاست مناسب

  • طراحی سایت (یا اپلیکیشن)  با آخرین متد روز دنیا

  • ایجاد هویت برند در طراحی

  • تولید محتوای مناسب برای برند

یکی از مهم‌ترین نکات در راه اندازی کسب و کار اینترنتی انتخاب هاست و دامنه مناسب است. و نکات زیادی را برای انتخاب دامنه و هاست مناسب وجود دارد. انتخاب دامنه مناسب، نخستین گام اجرایی راه اندازی کسب‌ و کار اینترنتی شماست. نام دامنه باید کوتاه و گیرا باشد تا به آسانی توسط کاربران به خاطر سپرده شود.