رابط برنامه نویسی کاربردی (Application Programming Interface) ابزاری است که برنامه نویسان می توانند از آنها برای ایجاد ارتباط بین دو نرم افزار از آن استفاده کنند. به بیان ساده تر ، API همچون همان UI است با این تفاوت که به جای انسان، یک سیستم کامپیوتری قرار است با آن تعامل داشته باشد.

API چیست و چه کاربرد های دارند ؟

برای توصیف مفهوم با جزئیات بیشتر ، باید اصول را درک کنید. بیایید با مثال مورد علاقه من از یک رستوران شروع کنیم. وقتی برای غذا خوردن به یک رستوران می روید ، از میان منو غذایی را انتخاب می کنید، بعد در این مرحله ، انتخاب های خود را به پیشخدمت منتقل می کنید، او سپس انتخاب های شما را به سرآشپز منتقل میکند، آنها غذای شما را آماده می کنند و یک غذایی خوب برای شما می آورند، ممکن است شما اصلا پخت پز غذا را نبینید ، اما در دقیقه غذا انتخابی شما برایتان آماده میشود، دقیقا API ها در برنامه ها مانند پیشخدمت عمل می کنند.

لبخند بنابراین می توان گفت رابط برنامه نویسی برنامه ( API ) یک رابط یا پروتکل ارتباطی بین قسمت های مختلف یک یا چند برنامه است که برای ساده سازی اجرای و نگهداری نرم افزار در نظر گرفته شده است.
API ممکن است برای یک سیستم مبتنی بر وب ، سیستم عامل ، سیستم پایگاه داده ، سخت افزار رایانه یا  نرم افزار ها باشد.

مزیت استفاده از API

  • با استفاده از API کاهش هزینه و زمان ساخت اپلیکیشن نصیب شما میشود.
  • شما با ساخت و انتشار api مناسب و کاربردی می توانید به درآمدزایی برسید.
  • راحت کردن کار ها در سطح وب و نرم افزار ها مانند اشتراک گذاری پست در شبکه ها اجتماعی
  • اتصال به پایگاه داده ی بسیاری از سیستم ها برای ایجاد امنیت بیشتر از API استفاده می کنند.

4 نوع API مهم کداماند !؟

API انواع مختلف دارند که در سخت افزارها و نرم افزارها وجود دارند. برخی از انواع شناخته شده ی API عبارتند از API سیستم عامل ویندوز، API سایت توئیتر، API جاوا، API نقشه گوگل، API بانک های مختلف ولی در حال حاضر چند مدل دیگر وجود دارد که در موارد خاص کاربرد دارند.

کاربرد API ها

کاربردهای API در کجا هست ؟

API فقط کاربردی مانند فروش محصولات ندارند مثلا در یک سایت قیمت ارزها الکترونیکی، دلار و یورو برای بروزرسانی کردن قیمت دقیق در لحضه از api استفاده میشود یا و قتی می خواهید در وبسایت خود وضعیت آب و هوا یک منطقه را نمایش دهید باز هم از API استفاده میشود.

برنامه نویسی و آن اطلاعات در سایت شما نیست ولی این تکه کد دارد وضعیت آب و هوا و قیمت ارز را از سایتی مرجع برای شما بارگذاری می کند یا مثلا دیگر آخرین اخبارهای روزهای جهان می توانید از سایت هایی که در حوزه خبری هستند بخواهید که یک کد  API  به شما بدهند تا بتوانید در سایت خودتان آخرین اخبار جهان هم نمایش دهید البته اینکار هیچ تاثیری درسئو سایت شما ندارد

چند نمونه API مشهور و کاربردی

  • Rest Countries این API شامل متد هایی برای دریافت لیست تمام کشورها, کد کشورها, پایتخت ها, ارز رایج هست.

  • Cloud Convert یک سرویس تبدیل فایل که یک API رایگان برای تبدیل هر فرمت به فرمتی دیگه داره. این سرویس قابلیت بسیار خوبی برای انواع وبسایت هاست برای مثال تغییر فرمت ویدیوهای آپلود شده یا تصویر

  • Stat DNS این API رایگان متد های زیادی برای دریافت اطلاعات DNS از هاست,دامین یا IP که بهش مدید رو داره.